“Закон Савченко”: депутати почали діяти

СУСПІЛЬСТВО

Депутати в першому читанні підтримали поправку, згідно з якою день в СІЗО зараховується за два тільки для тих, хто вчинив злочини середньої та невеликої тяжкості, повідомляє Апостроф.  Скандальний закон вже не перший місяць обговорюється в стінах парламенту, так як завдяки документу, ініційованого народним депутатом і льотчицею Надією Савченко на свободу вийшло безліч одіозних корупціонерів і злочинців.

За що боролися

Закон “Про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо удосконалення порядку зарахування судом терміну попереднього ув’язнення в строк покарання або “закон Савченко” як прозвали документ, був ініційований групою народних депутатів з Батьківщини, Народного фронту, блоку Петра Порошенка, а також, нардепом і льотчицею Надією Савченко в листопаді 2015 року, а вже в грудні того ж року закон вступив в силу.

Документ передбачає зарахування одного дня попереднього ув’язнення за два дні позбавлення волі. З огляду на те, що на чолі списку ініціаторів документа стояла Савченко, яка тоді ще сиділа в російському СІЗО, голосування за документ пройшло “без сучка і задирки”, тобто без єдиного голосу проти. Але вже через пару місяців закон стали критикувати не тільки правозахисники, юристи, самі депутати, а й представники правоохоронних органів.

Зокрема, проти документа виступив генпрокурор Юрій Луценко, представники міністерства юстиції і міністерства внутрішніх справ. Серед причин для критики чиновники називали, що закон не вирішує тих проблем, на які був спрямований, тобто не розвантажує СІЗО, але зате після його вступу в силу, на волю виходить ряд небезпечних злочинців, корупціонерів, частина з яких знову потрапляє в місця позбавлення волі. Екс-глава Національної поліції України Хатія Деканоїдзе незадовго до своєї відставки заявила, що зростання злочинності в країні на 23% пов’язано саме з “законом Савченко”.

Закон не має зворотної дії. Кожен десятий злочин, який у нас є, еально пов’язаний з людьми, які були затримані і випущені після прийняття цього закону”,

-говорила Деканоїдзе.

На сьогодні, за даними Міністерства юстиції за цим законом на свободу вийшло близько 8 тисяч осіб. З них 1 587 осіб, які відбували покарання за крадіжки, 1122 – за розбій, 925 засуджених за грабежі і 852 людини за умисні вбивства. При цьому, за словами заступника міністра Наталії Севостьянової, 11% звільнених, здійснювали повторні злочини.

Після ряду критичних зауважень і бурхливих обговорень неоднозначного законопроекту, у Верховній раді в листопаді 2016 року перший раз намагалися внести зміни в документ, однак спроби не увінчалися успіхом. Через кілька місяців в парламенті було зареєстровано три законопроекти, які передбачали внесення правок в “закон Савченко”. Основний проект закону – урядовий, яким пропонувалося залишити норму про зарахування одного дня перебування в СІЗО за два дні перебування у в’язниці тільки для нетяжких злочинів, а що стосується вбивств, згвалтувань – повернути норму, при якій один в день в СІЗО дорівнює одному дню в тюрмі . У разі засудження до позбавлення волі за вчинення злочину повторно, за рецидив злочинів “закон Савченко” також не застосовується.

Також було два альтернативні проекти. Один – позафракційного нардепа Євгена Мураєва, який взагалі пропонував прибрати норму “день за два”, і другий – групи нардепів різних фракцій, в тому числі, і Надії Савченко, який пропонував застосовувати норму “день за два” тільки в разі, якщо термін досудового утримання під вартою перевищує граничну норму, допустиму КПК. Але жодна з депутатських ініціатив не знайшла достатньої підтримки в сесійній залі і в підсумку, нардепи в першому читанні проголосували за урядовий документ.

Скасовувати або змінювати?

За словами колишнього глави Державної пенітенціарної служби України Сергія Старенького, поправки до закону змінять ситуацію, але основних проблем не вирішать. “Основним завданням закону було, щоб люди сиділи менше в СІЗО, і друга причина – це погані умови: ось, мовляв у нас неналежні умови в СІЗО, давайте це компенсувати. Але жодна з цих цілей не досягнута і не буде досягнута в результаті прийняття цього закону, тому він взагалі безглуздий і залишати його для нетяжких або середньої тяжкості злочинів сенсу немає, бо якщо в СІЗО потраплять за злочин середньої тяжкості, то це, як правило, неодноразово раніше судимі люди. Тому що “першачки” знаходяться на підписці про невиїзд, або під заставою, під варту їх не беруть. Чи є сенс зменшувати термін тим, хто вже 5-6 разів відбував покарання? Тому я взагалі прихильник того, щоб цей закон скасували “, – прокоментував “Апострофу” Старенький.

Також, на його думку, для того, щоб вирішити проблему з термінами утримання або з неналежними умовами в СІЗО, потрібно вносити зміни до КПК і обмежувати максимальний термін утримання під вартою або в закон про попереднє ув’язнення, де передбачати норму площі для ув’язнених в СІЗО не менше, ніж норми площі ув’язнених в колоніях.

Як розповів позафракційний нардеп, а також автор одного з альтернативних законопроектів Євген Мураєв після виходу на свободу за “законом Савченко” за особливо тяжкі злочини, звільнені знову скоюють подібні злочини. Також нардеп розповів і про інші наслідки закону.

На сьогоднішній день завдяки цьому закону, і адвокати і ті, які знаходяться в СІЗО, просто затягують процеси, корумпують пенітенціарну службу, для того, щоб їх не вивозили на слухання бо все таки день за два вдвічі скорочує термін перебування в місцях позбавлення волі. Були експертні висновки, і навіть була думка представників МВС про те, що це було саме правильне і збалансоване рішення. Але пішли як завжди на поводу в уряду. У нас це як симптом: все, що робить уряд, все правильно, незважаючи на всі недоопрацювання і наслідки, які вони несуть,

-зазначив Мураєв.

З такими висновками не погоджується народний депутат від фракції Батьківщина, один з ініціаторів первинного “закону Савченко” Іван Крулько. Як розповів парламентарій, цей закон не привів до яких-небудь негативних наслідків у правоохоронній або в криміногенній системах.

Це все байки правоохоронної системи, яка не здатна справлятися зі злочинністю. Вони кажуть, що злочинність зросла і все через цей закон, але це неправда. Якщо проаналізувати скільки людей звільнили за цим законом, то це не більше, ніж виходило щороку середньостатистично з-за ґрат. Тому що ті, хто не сидять довічно, а цей закон на них і не поширювався, рано чи пізно повинні були вийти, а цей закон створював справедливість щодо тих людей, яких неправомірно довго тримали в СІЗО,

-розповів Крулько.

Також нардеп розповів, що до другого читання законопроекту підготує поправки, які допоможуть удосконалити документ.

Я вважаю, що можна його поправити і я відповідну поправку вже подав до другого читання, про те, що півроку цей закон не застосовується, оскільки затримали і обрали запобіжний захід у вигляді утримання в СІЗО, а після 6-місячного терміну починає відраховуватися кожен день в СІЗО як день за два. Тобто є 6 місяців – для слідчих органів, розслідування, направлення до суду і винесення рішення. А далі, якщо довше, то або вибирайте інший запобіжний захід, або буде вважатися день за два. Тому що в СІЗО умови погані, немає рішення суду, не діє презумпція невинуватості – і це використовується правоохоронною системою для своєї користі ,

-пояснив нардеп.

Представник Української Гельсінської спілки з прав людини Борис Захаров висловив думку, що закон в принципі не варто кардинально змінювати або скасовувати, а навпаки, залишити все як є, так як він розвантажує систему виконання покарань і буде сприяти її реформуванню.

Його потрібно було виправити, але не таким чином як це зробили. За старим КПК люди сиділи без рішення суду багато років, умови в СІЗО були жахливі. Вони прирівнювалися до нелюдського поводження, до тортур. Тому один день СІЗО за два дні колонії – це абсолютно нормальне українське ноу-хау, з огляду на ситуацію, коли люди без вироку перебували в таких умовах довго. Найчастіше це стосувалося людей проти яких фабрикувались кримінальні справи або за замовленням когось або для того, щоб отримати розкриваність. Часто саме ці люди звинувачувались саме в тяжких і особливо тяжких злочинах. Тобто це те, що в цьому законі зараз скасовують. Я вважаю неправильним і несправедливим скасовувати таку норму, а те, що говорять, що люди виходять і знову йдуть на злочин, навіть називали 11%, так це у нас в принципі так, а не через закон Савченко. Тому що у нас пенітенціарна система спрямована не на перевиховання тих, хто скоїв злочин, а вона носить чисто репресивний характер. Точно так само, як взяти кількість звільнених людей в порівнянні з тими, скільки звільнилося за рік, то це досить незначний відсоток, приблизно 6-7%,

-розповів Захаров.

В цілому, в якому вигляді документ буде прийнятий у другому читанні, і чи буде прийнятий взагалі, можна буде дізнатися лише тоді, коли він знову потрапить до сесійної зали. З усіма поправками та удосконаленнями від народних депутатів.

тисни "вподобати" та будь з нами у facebook

Залишити відповідь